Otomedya.net

Otomobil Reklam ve Medya Dünyasına Hoş Geldiniz...

 

Güncellenme 15.02.2023 .
 
 MARKALARIN REKLAM DÜNYASI –GÜNCEL

Savaştan sonraki dönemde " derinlik " övgüsü düzenlerin çok iyi anladıkları gibi,  aynı anda teknikçi (uzay çağına özgü) bir ilerleme nosyonuna hem de cinsel arzunun tahriklerine gönderme yapması muhtemel  bir metafordu bu. Otomobilin , bir makina kılığına girmiş olarak , canlı  görünmesini de sağlamıştır.Yalnız bu , her ne kadar metaforun halk dilinde rahatlıkla özünmesini ("Kadın gerçekten çok iyi kullanıyor".)kültürel bakımdan uyumlu bir çakışmayı yansıtıyorsada , asla basitçe bir tüketici transferi olayı değildi.  


1969 yılında yayınlanan bu reklam dönemin doğasever konseptine uygun bir imaj çiziyordu    

 1960'ların sonlarıyla 1970'lerde yaşanan cins-cinsiyet kargaşasında , 1950'lerin otomobillerin  bağlı olduğu teknolojik yapı neo-patriyarkal  çerçevesinden kopmaya başlamıştı. Erkeksi imajlar  bütünüyle kalkıyor değildi elbette. Spor otomobiller oğlan çocuklarının oyuncakları gibi tasarlanmaya devam ediyordu. Ancak  bu tür değerlerin  aile otomobili ile özleştirilmesi durumu ortadan kalkmış ve aslında  1970'lerde ailenin (çekirdek aile modelinde olsun olmasın ) kendiside  bu tür reklamlarda  çok ender bir konuma gelmişti. Otomobil tasarımları , değişen duyarlılıklara ayak uydurarak , savurganlığı daha az modeller yönelmeye başladı; kanatlar  ve krom kaplamalar ortadan kalktı, reklamlardaki  otomobiller açık arazilerde , özgürce dolaşan hayvanlarla (özellikle atlarla ) ve kıra yönelişinin  boş zamanla  ilgili fantaziyleriyle özleştirilerek gösterilmeye başlandı. Genede bu yöneliş yalnızla imajla sınırla kalmıyordu.

İntihara kalkışan birinin görün tüsü kolay kolay tebessüm uyandırmaz. Petrol bunalımı bütün şiddetiyle sürerken , bir VW satın almanın şart olduğunu dört kelime ve resimle anlatmak da kolay olmasa gerek DDB (Doyle Dane and Bernbach ) ." [Pompalı adam "] ilanıyla ortaya koyduğu yaratıcılık otomobil reklamlarında karşılaştığımız , imkanları ve gösterişi abartan yaklaşımın ne kadar saçma olduğunu kanıtlıyor. İyi bir reklamın ön şartı daima iyi fikirdir  

Petrol fiyatlarında  1970 lerin ortalarında  görülen  dramatik yükseliş sonucunda ,piyasa , otomobillerin  işlevsel özelliğini ortaya çıkarmaya başlamıştı. ; nitekim yutarcasına yakıt tüketen modellerin azalması , daha fonksiyonel  tasarımların daha cazip bulunmasının nedeni buydu.  Amerikan otomobillerinin bu zayıflığı  karşısında  piyasalar  Avrupa   otomobillerinin  etkisini altına girerken   daha sonra ise italyan tasarımlarından etkilenen Japon otomobilleri ile   dolmuştur. 

Bununla beraber diğer yük hayvanları ile yapılmış mizah reklamları da ilginç olurken petrol krizine çözüm olarak bazı özel müşterilere göz kırpıyordu. Özellikle arap müşteriler için yapılan Toyota reklamı oldukça vurucu idi.

Mesaj Net : Reklama ihtiyaç yok petrol ülkesinde deveyi bile toyota bir araç ile taşımak daha ekonomik bir çözüm.

 

 1980 lerin başlarından itibaren otomobilin bir"teknoloji" sembolü olarak yorumlanması eğilimi gözden geçirilerek değişmeye başladı. Uzun bir ara dönemden sonra ,roketlerin romansıyla bağlı görülmesinin yerini , mikroçipte odaklanan iletişim devriminin yol açtığı yeni bir çoşku almıştı. Ama  bu yeni simgenin değer yükü ne olabilirdiki? Aynı eski mitin farklı bir kılığa bürünmesinden başka bir şey çağrıştırıyormuydu...

Toyota reklamında yüksek teknoloji algılamasını yaratan bir konsept oluşturulmuş, yanyana gelen resimlerden birinde  arabanın önden çekilmiş bir resmi yeralırken diğer resim bilgisayar grafikleriyle X ışınına benzer şekilde mühendislik yeteneğiyle çizilmiş..      Geniş Bilgi    

Otomobilin yüksek teknoloji dünyasına girmesine başka açılardan  da geçerli olan bir içe dönme hareketi eşlik etmiştir.Fiziksel tasarımdan  koltuk ölçütlerine, kontrol panelinden CD çalara  hatta güvenlik donalımlarından (ABS,ı Havayastıkları vb) Navigasyon sistemlerine hayatımıza girmiştir. Özetle söyleyebilirizki bilgisayar ilintili imajların otomobil reklamlarına sokulması teknik ilerlemenin olumlu bir bakışla resmedilmesinin güncel koşullara uyarlamasından  çok daha ileri boyutlara ulaşmıştır.Psikojik vurguda  fetihten deneyime , dış mekandan iç mekana doğru  köklü bir değişim yaşanmaktadır.                                                                            Kaynak :PROMOSYON KÜLTÜRÜ -Andrew Wernick -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  
 
  

 

Türkiye'de Reklam Dünyada Reklam
Arşiv Kısa Haberler
GÜNCEL  DÜNYA GÜNCEL TURKİYE
Reklam Tarihi Linkler
     TASARIM  MT. © 2001 Her hakkı saklıdır. Otomedya'da yer alan bilgi ve resimler izin alınmadan hiçbir mecrada  kullanılamaz  
 
İletişim: otomedya@gmail.com

ONLINE OTO YEDEKPARÇA ALIŞVERİŞ SİTESİ